Veckans singlar: postum George Michael och dekadent disco med Tove Lo
avNile Rodgers plockar ner George Michaels röst från himlen och Tove Lo sjunger hedonismens lov. Dessutom: oro över Taylor Swifts form, en poppig Kelela, Zayn och Sia in action samt en ny låt från St. Vincent – veckans singlar (nya U2-singeln läser ni om här och nya Sam Smith-singeln recenseras här).
George Michael feat. Nile Rodgers
Fantasy
Panayiotou/Sony
POP Det är alltid problematiskt med postumt utgiven musik. Hur mycket är artisten inblandad? Hur mycket är skivbolagscynism? I oktober släpps återutgivningen av ett av George Michaels bästa album, ”Listen without prejudice” från 1990, tillsammans med en unplugged-spelning från London 1996. På första singeln – en omstöpning av en b-sida från samma tid – plockar Nile Rodgers ner George Michaels blåögda soulröst från himlen, förser den med funk och får klockorna att stanna i tre minuter. Men mest handlar det ju om saknad. Det är ju fortfarande så sorgligt att 53-åringen rycktes ifrån oss den där blå juldagen i fjol.
Tove Lo
Disco tits
Universal
POP Tove Lo premiärade sin nya singel ”Disco tits” redan på Popaganda förra helgen. Från scenen avslöjade hon även att hennes nya album ”Blue lips (Lady wood phase II)” bara är några månader bort. Det är uppföljaren till ”Lady wood”och består precis som föregångaren av två kapitel: ”Light beams” och ”Pitch black”. Producerad av The Struts – från Max Martins producentstall Wolf Cousins – är ”Disco tits” ett lekfullt danssteg från Tove Los tidigare material. Men temat är välkänt territorium. Tove Lo sjunger alltjämt hedonismens lov och hon gör det väldigt bra. Ovan nämnda George torde le i sin himmel.
Taylor Swift
…Ready for it?
Big Machine/Universal
POP ”Look what you made me do” var en bra låt, men allra mest stark som statement och förstasingel. Taylor Swift är en av få artister som efter tre års frånvaro kan komma tillbaka med en semicover på Right Said Freds ”I’m too sexy”. Helt enkelt för att hon är lite tuffare än alla andra.
”…Ready for it?” – andra smakprovet från ”Reputation” – väcker dock en del frågetecken. Likt när tennisspelaren Roger Federer inleder US Open med två femsetsmatcher mot lägre rankade spelare höjs ögonbryn. Hur är egentligen formen? För ”…Ready for it?” är helt enkelt inte en så bra låt. Inte med Taylor-mått mätt. Ett hetsigt r’n’b-beat i versen möter en brisig refräng av den typen som det finns så många av – fast bättre – på ”1989”. Det är frustrerande när man vet att Taylor är kapabel till låtar som ”You are in love” och ”Style”. Jag väntar på en smash.
Kelela
Frontline
Warp/Border
R’N’B På tal om artister som är lite tuffare än andra: Kelela släpper sin musik på Warp Records. Bara en sån sak. Hon är också 34 år gammal och säger mer intressanta saker än många av sina kolleger i intervjuer. Det finns egentligen ingenting negativt att säga om hennes nya låt ”Frontline”. Den är fantastiskt producerad och Kelela sjunger perfekt. Jag kan dock sakna den lite flummigare Kelela från mixtapen ”Cut 4 me” och den magiskt minimalistiska låten ”The high”. Önskar att Kelela avvek mer från den poppiga väg hon slagit in på.
Zayn feat. Sia
Dusk till dawn
Sony
POP Det börjar ju så bra. Som en ballad där det inte bara är Zayns blonderade snagg som verkar inspirerat av Frank Ocean. Men sedan kommer refrängen. Och Sia. Och den ”actionfilminspirerade” videon. Med Sia kommer nästan alltid viljan att göra jordskredshits. Men ambitionen att skriva enorma hits slutar ofta i motsatsen: mellanmjölk. Riktigt stora hits bara blir. ”Dusk till dawn” vill åt två olika håll. Zayn vill förvalta debutens coolness. Sia och refrängen ber om streams. Resultatet blir två låtar i en. I slutet försöker Zayn desperat waila sig tillbaka till den svala r’n’b:n. Men då är slaget redan förlorat.
St. Vincent
Los Ageless
Caroline/Universal
POP Sedan Annie Clark dök upp i veckans singlar senast har hon hunnit släppa den tjusiga videon till ”New York” samt annonserat albumet ”Masseduction”, som släpps 13 oktober. I en presskonferens på Facebook sa hon att den enda poängen med albumet är att det handlar om kärlek och betonade att titeln uttalas ”Mass seduction” och inte ”Mass education” (hon skämtade även om att hon lekt med tanken på att kalla det ”Ass education”).
Andra smakprovet ”Los Ageless” är en upptempoaffär om man jämför med pianoballaden ”New York”. Men den har samma osvikligt coola och beska världsmetropolvajb. Tillsammans med LCD Soundsystems låt ”Tonite” är ”Los Ageless” den bästa New York-musiken den här veckan.