Startsida / Inlägg

Årets 99 bästa låtar

av Håkan Steen
stvincentpress
St Vincent avslöjade vid en snabbinkallad presskonferens på Manhattan sent i går kväll att Aftonbladets musikredaktion har röstat fram hennes ”New York” till årets låt. Foto: Nedda Afsari

Jajamen, det är den tiden på året igen. Det har äntligen blivit dags för Aftonbladets musikredaktion att traditionsenligt presentera de 99 låtar som mer än några andra gjorde 2017 till 2017.
Spellistan räcker i sex timmar och fyrtiotre minuter och bevisar, precis som i fjol, att det inte finns några dåliga popår.
Hårdrocken? Sofia Bergström gör en rejäl summering av den tunga musikens år här.

Texter: Natasha Azarmi (NA), Markus Larsson (ML), Per Magnusson (PM), Håkan Steen (HS)

1 NEW YORK (ST VINCENT)

Den enda låt som fanns med på alla fyra listor i den här omröstningen, dessutom högt placerad på samtliga. Men så är det också väldigt lätt att fängslas när Annie Clark kramar ur sin sorg och låter varje droppe träffa pianot. Hon vänder in och ut på rösten och kommer så nära att tonerna tränger in och bryter hjärtat itu. Clark står mitt i en av världens största städer men har aldrig känt sig så här ensam. Där, på Fifth Avenue, inser hon att hennes förlorade kärlek är den vackraste som någonsin funnits. 
När andra ägnar hela album åt att skapa en enda känsla väcker Annie Clark hundratals på två minuter och 34 sekunder. (NA)

2 HUMBLE (KENDRICK LAMAR)
Ett studsigt pianobeat från Mike Will Made It och en av världens skickligaste rappare i sitt esse. Så lät popmusiken 2017. (PM)

3 FIREWORKS (FIRST AID KIT)
First Aid Kit har gjort gnistrande, skandinavisk vinteramericana förut. Men det här är en annan och ny nivå. När de använder amerikanskt stjärnstoff från gamla och orkestrerade Brill Building-ballader blir melankolin svindlande. Många stjärnor slocknade 2017 men tack vare ”Fireworks” tändes en ny svensk evergreen om saknad och ensamhet. (ML)

4 WANT YOU BACK (HAIM)
Jackson 5-titeln! Slapbasen! Den synkroniserade video-dansen! Systrarna Haim flörtar våghalsigt med klichéer men väger upp med trånande melankoli. (PM)

5 PASSIONFRUIT (DRAKE)
När brittiske producenten Nana Rogues gjorde beatet tänkte han på moln. Och ”Passionfruit” är en himmelsk evighetsloop att spela om och om igen. (PM)

6 SAY SOMETHING LOVING (THE XX)
Den vackraste musiken föds ofta ur förtvivlan. Det vet den här oklanderliga trion bättre än de flesta.

 (NA)

7 THINKING OF A PLACE (THE WAR ON DRUGS)
Rockromantikern Adam Granduciel låter en av årets vackraste melodier veckla ut sig i över elva minuter. Resultatet är en hypnotisk psalm för ensamma bilresor rakt ut i natten. Gitarrerna är blixtarna som lyser upp horisonten. (ML)

8 SIGN OF THE TIMES (HARRY STYLES)
Första solosingeln sopade banan med alla One Direction-fördomar. 

(NA)

9 SNOOZA (SÄKERT!)
”Snooza med mig, snooza med mig, din chef har också varit kär, hon kanske skäller ut dig men hon förstår det här.” Ingen sjunger om kärlek som Annika Norlin. (HS)

10 THE SYSTEM ONLY DREAMS IN TOTAL DARKNESS (THE NATIONAL)
Här går det att skriva om Matt Berningers pricksäkra utforskande av modern medelklassångest. Men det är den där gitarren som är grejen. (HS)

11 SAY MY NAME (TOVE STYRKE)

2018 bör Tove Styrke bli Sveriges största musikexport. Allt annat vore orimligt. 

(NA)

12 MASK OFF (FUTURE)
Med sin Tommy Butler-samplade, läskiga David Lynch-stämning beskrev låten som ingen annan hur det kändes att vakna upp i Donald Trumps 2017. (PM)

13 DUM SURFER (KING KRULE)
Är detta djävulens musik? I så fall har den sällan låtit bättre, täckt som den är av viktoriansk spindelväv. (PM)

14 TO THE MOON AND BACK (FEVER RAY)

Ett av Karin Dreijers mindre komplexa verk. Men hon skapar ändå jordskalv med rader som ”Your lips, warm and fuzzy/I want to run my fingers up your pussy”. 

(NA)

15 NEW RULES (DUA LIPA)
Blandar tropical house och grime i samma glas och skakar. Resultatet är oemotståndlig pop med hookar som ringar in Spotify-generationen perfekt. (ML)

16 (NO ONE KNOWS ME) LIKE THE PIANO (SAMPHA)

London-sångaren klär av, blottar och låter hela världen få känna på hans största rädslor och innersta tankar. 

(NA)

17 PSALM FÖR SKOLGÅRDAR (OSKAR LINNROS)
Det mest angelägna Linnros har skrivit. Borde sjungas på varje skolavslutning. (HS)

18 DNA (KENDRICK LAMAR)
Mot slutet ville producenten Mike Will Made It att det skulle låta som om Kendrick Lamar slåss mot beatsen. Rapparen från Los Angeles vinner varenda rond. Hans flow är som basketspelaren Michael Jordan – det utklassar alla och upphäver tyngdlagen. (ML)

19 DANCING WITH OUR HANDS TIED (TAYLOR SWIFT)
Popmagi signerad Taylor Swift och Max Martin, ekande av samma ensamhet som Robyns ”Dancing on my own” och Don Henleys ”Boys of summer”. (PM)

20 ALICE COME HOME (BLAENAVON)

Krasch, boom, kras. Jag går i bitar av Ben Gregorys sorgsna sång och lappas ihop när Hampshire-trion kommer samman efter tre minuter och 15 sekunder.

 (NA)

21 CHANEL (FRANK OCEAN)
”My guy pretty like a girl”. Öppningsraden är ett mångbottnat motgift mot den unkna maskulinitet som vi förhoppningsvis såg början på slutet av 2017. (PM)

22 BAD LIAR (SELENA GOMEZ)
Det säger rätt mycket om hur moderna gruppen Talking Heads var när basgången i ”Psycho killer” från 1977 kan vara grunden för en hitsingel med Selena Gomez 2017. Ett alldeles strålande 40-årsjubileum. (ML)

23 YOU ARE THE PROBLEM HERE (FIRST AID KIT)
Glödgad, gitarrtaggig magspark som släpptes på internationella kvinnodagen. #metoo-rock innan begreppet ens fanns. (HS)

24 ALDRIG AV MED VARANDRA (THÅSTRÖM)
Årets ballad om saknad och sorg. (HS)

25 PERFECT PLACES (LORDE)
Vissa lever den här refrängen här och nu. Vissa minns alla de där hedonistiska nätterna när de var nitton och brann. Och alla vet att jakten på den perfekta platsen, och det perfekta livet, är en lögn. (ML)

26 LUST FOR LIFE (LANA DEL REY FEAT. THE WEEKND)
Lana Del Rey spelar fortfarande in flickpopsinglar som skulle kunna släppas 2049. Den romantiska domedagsballaden kunde vara ledmotivet i nya ”Blade runner”-filmen. (ML)

27 TEENAGE FANTASY (JORJA SMITH)
20-åriga stjärnskottet summerar kärleken på fyra minuter: vi vill inte ha det vi kan få och ha det vi inte kan få.

 (NA)

28 GUNERIUS – REMIX (AMANDA DELARA)
Sedan Sana och Yousef spelade basket till låten i ”Skam” har raderna ”Jeg skal elske deg til døden/Det er en drapstrussel” varit tatuerade i mitt inre. (PM)

29 XO TOUR LLIF3 (LIL UZI VERT)
Årets omöjligaste låttitel och den kolmörka refrängen ”All my friends are dead” till trots – Lil Uzi Vert fick en mycket välförtjänt hit. (PM)

30 SLIDE (CALVIN HARRIS FEAT. FRANK OCEAN & MIGOS)
Kalifornisk funk med skotsk poststämpel + magnetisk Frank Ocean + två Migos = fet låt. (PM)

31 WILD THOUGHTS  (DJ KHALED FEAT. RIHANNA & BRYSON TILLER)
Det räcker att Rihanna lägger några verser. Sedan är covern på Santanas ”Maria Maria” en helt annan och större låt. (ML)

32 TO MY BROTHER, JOHNNY (HENRIK BERGGREN)
Bara att Henrik Berggren återvände var nästan overkligt. Att han gjorde det på det här ståtligt vuxna sättet kändes smått sensationellt. (HS)

33 THE UNDERSIDE OF POWER (ALGIERS)
Rödglödgad protestmusik. Ur den råa industrigospeln dansar en bländande Motown-refräng fram och slår ut dina tänder. (ML)

34 FUNERAL (PHOEBE BRIDGERS)
När Phoebe Bridgers sjunger sin ”Funeral” stannar tiden. Fängslande, osminkad och vansinnigt vacker. (PM)

35 HEARTACHE IS AN UPHILL CLIMB (TIFT MERRITT)
Så här drabbande låtar har Merrittvarje platta. Hög tid att fler upptäcker henne. (HS)

36 SLÄNDAN (BERGEN)
Fredrik Norberg från Popsicle startar band med bland andra Daniel Gilbert. Enda hittills släppta låten är smått magisk softpop. (HS)

37 ALTADENA (KELELA)
Årets snäsigaste soulmusik. (PM)

38 QUESTION TIME (DAVE)
Den brittiska rapparen från södra London har några brännande frågor till premiärministern. Han kunde ha skrikit fram texten. Men den lugna och sorgsna tonen gör klassilskan ännu mer frätande. (ML)

39 WALK ON WATER (EMINEM FEAT. BEYONCÉ)
Lysande möte mellan två av de största genom tiderna. Många tvivlar på Eminem. Men som han själv rappar mot slutet – han skrev ”Stan” och inte du, bitch. (ML)

40 DON’T DELETE THE KISSES (WOLF ALICE)

Sångerskan Ellie Rowsell skriker ”What if it’s not made for me? Love”. Som lyssnare är det svårt att inte vilja skrika tillbaka: ”Jo! Jo, det är den!”. 

(NA)

41 CLAP HANDS (NATALI FELICIA)
Tom Waits-klassiker från den mest kakburkiga 80-talseran blir plötsligt skimrande tiotalspop. Allt tack vare en 23-åring från Eskilstuna. (HS)

42 DEMONS (LORENTZ)
Lorentz har varit i the dungeon. Där hittade han känslan, den fina melodin och några av sina tjusigaste rhymes. (PM)

43 UH HUH (JULIA MICHAELS)

Har du känt dig så dragen till någon att du fullkomligt tappat kontrollen? Inte jag heller. Men Julia Michaels beskriver känslan väldigt bra. (NA)

44 THE LITTLE THINGS THAT GIVE YOU AWAY (U2)
En riktigt stor U2-ballad. Vem hade vågat tro att de fortfarande kunde skriva sådana? (HS)

45 EITHER WAY (CHRIS STAPLETON)
Den mest respekterade och uppskrivna countrystjärnan i USA just nu. ”Either way” spelades först in av Lee Ann Womack. Men när Chris Stapleton sjunger sin egen låt står allt stilla. Rösten skulle kunna flytta ett berg till ett annat postnummerområde. (ML)

46 TO KNOW YOUR MISSION (JENS LEKMAN)
Efter några vilsna år kom Jens Lekman tillbaka med ”Life will se you now”, ett av hans starkaste album i karriären. Öppningspåret är en oemotståndlig schlager om livsval i 90-talets Göteborg. (HS)

47 TONITE (LCD SOUNDSYSTEM)
Är det någon som ska göra vuxendisko av lika delar vintagesyntar, vocoders och kronisk ålderskris är det James Murphy. (PM)

48 MIDNIGHT TRAIN (SAM SMITH)
Singeln ”Too good at goodbyes” blev hiten. Men albumspåret ”Midnight train”, där Sam Smith hämtar kraft från southern soul, var den mörka kronjuvelen på albumet ”The thrill of it all”. (ML)

49 HABIBI (TAMINO)

Det skickliga bytet från basröst till falsett är dra-efter-andan-bra. 2018 kan mycket väl tillhöra 21-åringen från Belgien. (NA)

50 SÄG ALDRIG DITT NAMN (JUNIOR BRIELLE)
Det sägs att brödraduon från Östersund låter som en hybrid av Kent och Robyn. Kanske, men jag har sällan hört en svensk akt uttrycka sin förtvivlan med lika mycket känsla. 

(NA)

51 TWO MAN GANG (LES BIG BYRD)
”Vårat gäng är bara du och jag, alla andra kan dra åt helvete”. Så här naken och sårbar borde Jocke Åhlund våga vara oftare. (HS)

52 FÅRSKINNSTEARAWAY (AVANTGARDET)
Den lysande titeln är en Peter Doherty-nick och låten en målande rapport från bussen mellan Kalmar och Nybro en lördagsnatt. (HS)

53 DET ÄR FREDAG (HJELLE)
Kunde även ha valt ”The dela ut gratistidningar blues”, ”Jag super förgäves igen” eller nån annan lika briljant betitlad låt från pubrockmästerverket ”Högst medelmåttig”. Men det blir oftast den här ”ut på stan”-hymnen. (HS)

54 IF WE WERE VAMPIRES (JASON ISBELL)
En låt om lyckan i äkta kärlek och smärtan i livets ändlighet. Och som Jason Isbell och Amanda Shires sjunger den. (HS)

55 


CIGARETTE (MARIKA HACKMAN)

Vissa låtar får en att vilja bli kär. Den här får en att vilja sitta hjärtekrossad på fönsterkarmen och se på när regnet slår ner utanför.

 (NA)

56 BANK ACCOUNT (21 SAVAGE)
Metro Boomin är årets producent. Han ligger bakom både Futures ”Mask off” och ”Bank account”, den här 24-årige Atlanta-rapparens dämpat efterhängsna hit. (PM)

57 BAD AND BOUJEE (MIGOS FEAT. LIL UZI VERT)
”Bad and boujee” och ”Shape of you” turades om att toppa amerikanska topplistan i år. Den första handlar om att koka knark beväpnad med en Uzi, den andra är en låt av och med Ed Sheeran. (ML)

58 FRIENDS (JUSTIN BIEBER FEAT. BLOODPOP)
Ja, den här är bättre än ”Despacito”. (PM)

59 BAGBAK (VINCE STAPLES)
Texten om svart identitet och motstånd är lika skoningslös som musiken. Att ”Bagbak” hörs i trailern till kommande superhjältefilmen ”Black panther” borde inte förvåna någon. (ML)

60 

DREW BARRYMORE (SZA)
Den djärva r’n’b-artisten ställer sina taskiga älskare till svars. Titeln är en hyllning till alla självsäkra kvinnor som Barrymore spelat på film. 

(NA)

61 911/MR. LONELY (TYLER, THE CREATOR FEAT. FRANK OCEAN & STEVE LACY)
En emotionell novell om ensamhet, i två kapitel. (PM)

62 HUMONGOUS (DECLAN MCKENNA)
19-åringen sjunger tappert om hur politikerna ignorerar hans generation. Britten har gjort lika stark pop om självmord bland transpersoner och fattigdomen i Brasilien.

 (NA)

63 DIAMOND RING (SAM OUTLAW)
En fin liten countryvals om alkohol, åtrå och ånger. (HS)

64 SOOTHING (LAURA MARLING)
Om superkrafter var verkliga skulle Laura Marling och hennes ömhudade röst kunna läka alla ärr i kroppen. (NA)

65 NATURAL BLUE (JULIE BYRNE)
Julie Byrnes hela album ”Not even happiness” är ljuvligt. Låt ”Natural blue” bli den blå port som leder dig in i det. För fans av Joni Mitchell. (PM)

66 LOCATION (KHALID)

Khalid är uppgiven men passionerad och älskvärd när han sjunger om hur dagens unga fått kärlek om bakfoten.
 (NA)

67 CYCLES (TOVE LO)
”Cycles” handlar om att den röda tråden i alla misslyckade relationer är du själv. Den minimalistiska produktionen, där syntharna rullar som vågor, är en perfekt backdrop till en av de bästa melodierna på skivan ”Blue lips”. (ML)

68 PLANET (FOUR TET)
För mig hade låten gärna fått vara fyra gånger så lång. (PM)

69 DID YOU SEE (J HUS)
Det blixtrande framtidslöftet J Hus knuffar trap från Atlanta och grime från London ännu närmare varandra på sin bästa singel hittills. (ML)

70 CLOSER (STEVE BUSCEMI’S DREAMY EYES)
Två ömhudade röster vädjar om närhet och får mitt hjärta att slå dubbelslag. En av årets svenska poppärlor. 

(NA)

71 MERMAID (SKOTT)
På den starkaste av tre fina singlar i år är Pauline Skött Stockholms svar på både Kate Bush och Lana Del Rey. Genombrottet torde vänta runt hörnet. (HS)

72 CALIFORNIA (ANGEL OLSEN)

När Angel Olsen sjunger om kärlek på den amerikanska västkusten når hon rena Joni Mitchell-

höjder. (NA)

73 VÄRLDENS RENASTE HÄXA (OLLE LJUNGSTRÖM)
Ett postumt extranummer från den svenska popens mest oefterhärmlige poet. Tack. (HS)

74 BIKE DREAM (ROSTAM)

Multiinstrumentalisten visar att hans tidigare roll i Vampire Weekend varit större än någon kunnat ana. 

(NA)

75 I WANNA BE LIKE YOU (IBEYI)
Här händer det grejer. Fransk-kubanska systrarna Diaz har massor av mer lika smittande och personlig pop på albumet ”Ash”. (HS)

76 RED BOTTOM SKY (YUNG LEAN)
Flämtande höstlövsmelankoli från en av Sveriges mest framåtskridande artister. Missa inte den sagolika videon regisserad av Marcus Söderlund. (PM)

77 ROCKSTAR (POST MALONE, 21 SAVAGES)
Hiphopartister har varit de största rockstjärnorna i årtionden. Att Post Malone använder Bon Scott och Jim Morrison som referenser känns väldigt logiskt. (ML)

78 KICKINIT ALONE (KIEFER)
Om du gillar jazz, r’n’b samt hemmachill i raggsockor är Los Angeles Kiefer Shackelford någon för dig. (PM)

79 HAVANA (CAMILA CABELLO)

”Havana ooh na-na”. Sex lekfulla stavelser gjorde Camila Cabello till en av årets starkast lysande artister. (NA)

80 PARI (HOV1 FEAT. JIREEL)
Kalla det gärna för 90-talisternas svar på ”Livet är en fest”. (ML)

81 163 FÖR EVIGT (CHERRIE FEAT. Z.E.)
Det är glädjande – men ändå så sjävklart – att Cherrie redan tagit sin svenskspråkiga Västerort-r’n’b utanför landets gränser. (PM)

82 BIG FOR YOUR BOOTS (STORMZY)
Det låter som om Stormzy tar de smattrande trummorna till kyrkan och uppträder framför en sakral manskör. (ML)

83 REST (CHARLOTTE GAINSBOURG)
Gåtfull, fjäderlätt och urfransk popmusik producerad av Daft Punks Guy-Manuel de Homem-Christo. Som en perfekt croissant på kafébordet etc. (PM)

84 ONLY YOU (ZARA LARSSON)
Som om Rihanna sjunger en Kent-ballad. (ML)

85 CHAINED TO THE RHYTHM (KATY PERRY FEAT. SKIP MARLEY)
En ”Into the groove” för tiotalet. (ML)

86 APOCALYPSE (CIGARETTES AFTER SEX)
För er som saknat den förtätat viskande popen hos Velvet Underground och Mazzy Star. (HS)

87 GRÄS OCH SYRA (ULF STURESON)
Skördetid i Alfta, Hälsingland och Ulf Stureson firar med drömmar, stråkar och stor pop. (HS)

88 I WISH I DIDN’T MISS YOU (FEIST)

Leslie Feist behöver ingen refräng. Här har hon skickligt delat upp låten i två verser; en om slutet och en om sorgen som följer. (NA)

89 MANTRA (SUSANNE SUNDFØR)
31-åringen från norska Haugesund gick på musikalisk tur från Nordkorea till Amazonas på albumet ”Music for people in truoble”. Här börjar resan. (PM)

90 VÄGEN HEM (STOR & SEINABO SEY)
Slicka 80-talsbeats möter episkt målande tiotalsrap. Och så Seinabo Sey på det. Vad kan gå fel? (HS)

91 BODAK YELLOW (CARDI B)
1955 hade Little Richards ”Tutti frutti”. 2001 hade Missy Elliotts ”Get UR freak on”. 2017 har ”Bodak yellow” med Cardi B. Kalla det gärna för rock’n’roll. (ML)

92 BOYS (CHARLI XCX)
Charlotte Aitchison slog två flugor i en smäll: vände upp och ned på könsrollerna och gjorde en av årets bästa musikvideor. (NA)

93 ANDROMEDA (GORILLAZ FEAT. DRAM)
Den dag Damon Albarn får Polarpriset väger allt han gjort med Gorillaz lika tungt som Blur. (ML)


94 FOUR CYPRESSES (GRIZZLY BEAR)

Som att sitta bredvid den du är kär i och lägga huvudet på hens axel. Brooklyn-bandet blir bara bättre och bättre. (NA)

95 A LITTLE PAIN (MARGO PRICE)
Albumet ”All American made” är en av årets stora countryhändelser och här sjunger Nashville-hoppet både om livet och sin karriär: ”A little pain never hurt anyone”. (HS)

96 OVER EVERYTHING (COURTNEY BARNETT & KURT VILE)
Årets gulligaste jeansjackerock-duett-trudelutt. (PM)

97 TOTAL ENTERTAINMENT FOREVER (FATHER JOHN MISTY)
Josh Tillman sjunger om en framtid där tekniken tagit över och människorna underhåller sig till döds med Oculus Rift-porr. Det stora är att det görs till skönt 70-talslulligt rocksväng. (HS)

98 GOD’S PROBLEM CHILD” (WILLIE NELSON FEAT. TONY JOE WHITE, LEON RUSSELL & JAMEY JOHNSON)
Öppna den stora amerikanska sångboken på valfri sida. Chansen är stor att du får läsa om en inspelning med Willie Nelson. 84-åringen är ett monument. (ML)

99 STAY AWAY FRÅN MIG (ERIC GADD)
Med fötterna i soulhistorien och näsan nyfiket doppad i autotunad nutid får Eric Gadd till en separationsballad som hör till det starkaste han gjort. (HS)

ÅRETS 99 BÄSTA LÅTAR 2016
ÅRETS 99 BÄSTA LÅTAR 2015
FLER SPELLISTOR HÄR!

Instagram

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Anders Hedberg
  • Nöjeschef: Ylva Niklasson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Lotta Folcker, Michael Poromaa, Karin Schmidt Hellsing
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB